JAK ROZPOZNAĆ RECESJĘ DZIĄSEŁ?

Istnieje kilka oznak wskazujących na możliwe problemy z dziąsłami lub recesję dziąseł. Dzieje się tak, gdy dziąsła odsuwają się od zębów, pozostawiając odsłonięty korzeń. Pierwszym odczuwalnym objawem jest zwiększona wrażliwość zębów. Zęby mogą wydawać się dłuższe. Można też wyczuć wyszczerbienie w miejscu, w którym dziąsło styka się z zębem.

Mimo widoczności tych oznak nie zawsze łatwo jest stwierdzić, czy doszło do recesji dziąseł. Najlepiej odbywać regularne kontrole u dentysty, ponieważ specjalista potrafi rozpoznać i leczyć problemy z dziąsłami. Jest to szczególnie ważne w przypadku recesji dziąseł, ponieważ jak najszybsze rozpoczęcie leczenia zapobiega pogorszeniu się problemu.

CO POWODUJE RECESJĘ DZIĄSEŁ?

Istnieje wiele czynników mogących powodować recesję dziąseł. Dentysta będzie w stanie stwierdzić przyczynę:

• Zbyt mocne mycie zębów – może uszkadzać szkliwo i powodować recesję dziąseł.
  • Niewłaściwa higiena jamy ustnej – bez regularnego mycia i nitkowania płytka nazębna może się nagromadzić i przekształcić w twardy osad zwany kamieniem nazębnym. Jeśli kamień nie zostanie usunięty, może doprowadzić do choroby i recesji dziąseł.
  • Zgrzytanie zębami lub zaciskanie zębów – jeśli jest intensywne, może wywierać nacisk na dziąsła i powodować ich recesję.
  • Palenie – palacze częściej cierpią na recesję dziąseł.
  • Zapalenie przyzębia – w ciężkiej postaci choroby dziąseł, zwanej zapaleniem przyzębia, dziąsła mogą odsuwać się od zębów i tworzyć kieszonki. Kieszonki te mogą ulec zakażeniu, a to z kolei może prowadzić do uszkodzenia tkanek i kości utrzymujących zęby na miejscu, przez co zęby rozluźniają się i zaczynają się ruszać. Może to nawet doprowadzić do utraty zębów.

JAK ZAPOBIEGAĆ RECESJI DZIĄSEŁ

Najlepszą ochroną przed recesją dziąseł są regularne wizyty kontrolne u dentysty i właściwa higiena jamy ustnej. Mycie zębów przez dwie minuty, dwa razy dziennie, pastą do zębów z fluorkiem lub specjalistyczną pastą do codziennego stosowania przeznaczoną do pielęgnacji dziąseł.