Co to jest próchnica i jak zapobiegać jej powstawaniu?

Próchnica jest najczęściej występującą chorobą zębów, polegającą na demineralizacji oraz rozpadzie twardych tkanek zęba. Nieleczona, prowadzi do obumarcia miazgi, co powoduje konieczność leczenia kanałowego, a nawet usunięcia zęba.

1. Przyczyny powstawania próchnicy.

Główną przyczyną powstawania próchnicy jest płytka nazębna, składająca się z resztek pokarmowych i bakterii, która odkłada się na zębach po jedzeniu posiłków. Dodatkowo, dużą rolę w tworzeniu się próchnicy ma indywidualna podatność zębów i upływający czas (z tego powodu nie warto zwlekać z wizytą u stomatologa). Zniszczona struktura zęba nie ma zdolności do samodzielnej regeneracji, jednak leczenie może powstrzymać postępującą próchnicę.

Na rozwój próchnicy wpływ maja cztery czynniki:

• bakterie płytki nazębnej
  • cukry obecne w jamie ustnej
  • indywidualna podatność zębów
  • upływający czas

2. Objawy próchnicy.

Próchnica zębów może objawiać się następująco:

• wrażliwość na ciepło i zimno oraz słodki i kwaśny smak
  • tkliwość przy szczotkowaniu zębów i żuciu pokarmu
  • przykry zapach z ust
  • ubytki w zębach
  • ból, gdy choroba dosięga miazgi zębowej.

3. Profilaktyka próchnicy.

W związku z tym, że bezpośrednim powodem powstawania zmian próchnicowych jest płytka nazębna, najważniejszą metodą walki jest systematyczne jej usuwanie. Należy szczotkować zęby po każdym posiłku i czyścić przestrzenie zębowe nicią dentystyczną. Oczyszczać trzeba również język (na nim też znajdują się bakterie).

Warto lakować bruzdy zębowe, lakierować je i stosować specyfiki z zawartością związków fluoru (pasty, płyny do płukania ust). Odpowiednio zbilansowana, bogata w witaminy i minerały dieta, również ma niebagatelne znaczenie w profilaktyce próchnicy. Warto zaznaczyć, iż jedzenie słodyczy nie musi znacząco wpływać na powstawanie próchnicy, pod warunkiem, że tuż po ich spożyciu zęby zostaną dokładnie umyte.